söndag 2 februari 2014

Ond död för totala nybörjare

Evil Dead-filmerna, först och främst Raimis trilogi, Evil Dead, Evil Dead II och Army of Darkness (Evil Dead III) är även dem filmer som var svåra att få tag på när censuren härjade i Sverige.

När jag såg Evil Dead II för första gången var det på en andra eller tredje generations VHS-kopia från Jugoslavien. Här i Sverige var Evil Dead-filmerna som långa blodlösa trailers för filmerna.

Läget är lyckligtvis annorlunda idag. Man kan köpa alla de klassiska (vissa mer än andra) Evil Dead-filmerna på blu-ray med klart mycket bättre bild och förstås oklippta. De Army of Darkness-utgåvor som finns brukar dessutom ha med de olika sluten som filmades.


Annars är tågordningen: Evil Dead är den minst humoristiska av dem, tvåan är mest fartfylld och trean är den som dem flesta gillar minst.

Det har varit en del tal om att både dvd- och blu-ray-utgåvorna av Evil Dead (ettan) skulle vara felmattade, originalformatet ska vara 4:3, men bilden är mattad för att passa 16:9-formatet. De absoluta puristerna har förmodligen problem med det men jag kan inte säga att jag tyckte det påverkade filmen nämnvärt.

Den remake som kom ut häromåret är på alla sätt mycket våldsammare än vad Raimi kokade ihop i de gamla filmerna men samtidigt helt i avsaknad av den charm och värme som dem gamla filmerna har. Och jag hatar inte reflexmässigt remakes.

1 kommentar:

  1. Minns hur många av de filmerna man hyrde under 90-talets första halva var söndercensurerade. Evil Dead var verkligen en av de värsta, var det inte typ 10-15min som bara hoppades över hux flux? Man fattade knappt någonting. :D

    SvaraRadera